Meghatározása szerint az M61 sorozatú mozdony egy fõvonali univerzális, Co'Co' tengelyelrendezésû, villamos erõátvitelû dízelmozdonytípus.
Fõbb méretek | |
---|---|
Nyomtáv | 1435 mm |
Ütközõk közötti hossz | 18900 mm |
Szélsõ tengelytáv | 14300 mm |
Forgócsaptávolság | 10300 mm |
Forgóváz tengelytáv | 2000+2000 mm |
A mozdony magassága szárazon (készletek nélkül) | 4280 mm |
Maximális szélesség | 3090 mm |
Kerékátmérõ, közepesen kopott állapotban | 1040 mm |
Tömegadatok | |
Teljes tömeg, készletekkel | 108660 kg |
Tapadási tömeg | 108660 kg |
Maximális tengelyterhelés | 18110 kg |
Mûködési jellemzõk | |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 105 km/h |
Indítási vonóerõ | 292 kN |
Állandó vonóerõhöz tartozó sebesség | 20 km/h |
Állandó vonóerõ (at 20 km/h) | 198 kN |
Bejárható legkisebb ívsugár | 90 m |
Készletek | |
Tüzelõanyag (gázolaj) | 2700 liter |
Kenõolaj | 760 liter |
Hûtõvíz | 920 liter |
Kazántápvíz | 3000 liter |
Homok | 525 kg |
Gépezeti elrendezés
A mozdony két vezetõfülkéjét a mozdony két végén helyezték el. A vezetõfülkék között található a géptér. Ennek közepén helyezték el a mozdony dízelmotor-generátor fõgépcsoportját. Ennek megfelelõen a dízelmotor és a felette a mozdonytetõben kialakított hûtõtér a mozdonyközéptõl a "B" vezetõállás felé kissé eltolódott. A "B" vezetõállás felõli géptérrészben van a dízelmotorról hajtott lésûrítõ, a dízelmotor segédberendezései, és tovább a vezetõállás felé a gõzfejlesztõ. A mozdony "A" vezetõállás felõli vége irányában a fõgenerátor mellett van a kazántápvíztartály, afölött a söntellenállások. Az "A" vezetõfülkébõl nyílik a mozdony elektromos szekrénye.
Szerkezeti felépítés
A mozdony fõkerete két db háromtengelyes forgóvázon nyugszik, kétlépcsõs rugózott felfüggesztéssel A fõkeret két hosszanti I-tartóból és az azokat összekötõ kereszttartókból van összehegesztve, és a közvezlenül csatlakozik a mellgerendákhoz. Alul lemezzel borított. A mozdonyszekrény hegesztett kivitelû, lemezzel borított rácsszerkezet, mely két vezetõfülkét és a köztük húzódó gépteret foglalja magában. A fõkerettel összehegszve egy egységet alkot.
A mozdonytetõk több darabban levehetõk, a komolyabb szerelési munkálatokhoz, fõalkatrész-cseréhez. A motor feletti tetõrész hordozza a víthûtõket és az azokhoz tartozó ventillátorokat. A mozdonyszekrény oldalfalai az erõsebb tartás végett rovátkoltak. A géptérjárdák csúszásgátló lemezburkolattal rendelkeznek a mozdonyszemélyzet és a szerelõk biztonsága érdekében.
A vezetõfülkék a mozdonyszekrény részeiként a mozdony két végén, a lehetõ legmagasabban kaptak elhelyezést. Erre és a jellegzetesen szép elõrreugró kerek orr-részre a mozdonysemélyzet biztonsága miatt van szükség. A mozdony orr-részében orrkamrák vannak, melyekben az elsõ homokolószerkezetek kaptak helyet és itt tárolhatók különbözõ eszközök is. A magasan elhelyezett vezetõfülkék nagy ablakaikkal jó kilátást biztosítanak a személyzet számára. Az ablakok tág "V" alakot formálnak, a szembecsapó esõvíz jó elvezetése érdekében (és ez jól mûködik is!). A szélvédõüvegeket és az oldalablakokat gumitömítéssel látták el. A vezetõfülkék külsõ oldalán, az oldalablakok fölött vízelvezetõk vannak. A vezetõállások az ablakokon keresztül szellõzhetnek. A visszapillantó tükrök állíthatóak és nagy felületûek. Robusztus felfüggesztésük miatt nem rázkódnak.
Forgóvázak
A forgóvázak csereszabatosak. A forgóváz fõkerete két hosszartóból és két kereszttartóvól álló hegesztett lemezszerkezet. A tengelyek szénacélból vannak. A kerekek kovácsolással készülnek és melegen húzzák õket a tengelyekre, a hajtó fogaskerekekhez hasonlóan. A tengelyágyak a kerekek külsõ oldalán vannak. A tengelyek görgõs csapágyazásúak. A tengelyágytokok lehetõvé teszik a tengelyek meghatároztott mértékû oldalirányú elmozdulását. A vontatómotorok egyfokozatú homlokfogaskerék-párokkal hajtják a tengelyeket. A vontatómotorok marokcsapágyas felfüggesztéssel támaszkodnak a tengelyeken, másik oldalukon rugózott felfüggesztéssel támaszkodnak a forgóváz kereszttartóihoz.
A tengelyágytokokra tokonként két csavarrugóval támaszkodik a forgóváz fõkeret. A fõkeret kereszttartóinak csatlakozásánál levõ csavarrugókra támaszkodik a forgócsapkeret, melyek a lengéscsillapító feladatát is ellátják. A vonóerõ nyomatéki támokon adódik át a forgóvázakról a mozdonyszekrényre. A mozdonyszekrény súlya a forgócsapron és a forgócsapkereten adódik át a forgóvázakra, így kétlépcsõs rugózással a tengelyekre. Ez a kivitel a mozdonynak igen jó futást és kanyarbeállást biztosít.
Dízelmotor
A mozdony fõerõgépe egy GM-EMD 16-567D1 típusú, V-16 hengeres, kétütemû, egyenáramú öblítésû, mechanikus feltöltésû dízelmotor.
A dízelmotor fõbb adatai: | |
---|---|
Névleges teljesítmény | 1435 kW (1950 LE) |
Próbapadi teljesítmény | 1620 kW (2200 HP) |
Hengerátmérõ (furat) | 8 1/2 " (216 mm) |
Lökethossz | 10"(254 mm) |
Hengerûrtartalom | 148,663 liter |
Üresjárati fordulatszám | 275 1/min |
Névleges fordulatszám | 835 1/min |
Tulfordulat védelem bekapcsol | 910 1/min-nél |
Üzemi hûtõvít-hõmérséklet | 77...83 C |
Effektív középnyomás | 7,07 bar |
Befecskendezési nyomás | 130...150 bar |
A dízelmotor forgattyúháza kétrészû,
lemezekbõl és idomacél darabokból hegesztett
könnyû, de merev szerkezet. Az alsó rész hordozza
a kenõolajteknõt. Felsõ éle magasabbra nyúlik,
mint a fõtengely középvonala. Az alsó részhez
csavarkötéssel erõsíthetõ felsõ
rész foglalja magában a hengerblokkokat, a fõtengely
csapágyfelfüggesztéseket, a légszekrényeket.
A forgattyúház hordozza a motor összes szerkezetét
és beburkolja azokat, hogy védje a szennyezõdéstõl.
A forgattyúház oldalán található kerek
vizsgálónyílások nyújtanak lehetõséget
a fõtengely, a hajtórudak, csapágyak, a dugattyúk,
a hengerperselyek és a légszekrények vizsgálatához
és szereléséhez. A forgattyúház sok
hosszirányú hegesztési varrata lehetõvé
teszi a gépi hegesztés hatékony kihasználását
a gyártás során, ami megkönnyíti a sorozatgyártást.
A hengersorok 45 fokos V elrendezésben, két, egymással
szembefordított U tartó beépítésével
vannak a forgattyúházba építve. A hengersorokba
vágott furatokban helyezkednek el a kettõsfalú, levegõbeömlõ-nyílásokkal
ellátott hengerperselyek.
A hengerperselyek két fala között áramlik a hûtõvíz,
mely a légszekrényben húzódó vezetéken
át aramlik a perselybe, alulról fölfelé hûtve
azt, a persely felsõ élén elhelyezett nyílásokon
át a hengerfejekbe jut. A hengerfejekbõl kikerülve a
V-tér felsõ részében levõ vízelvezetõ
gyûjtõcsatornán át átamlik a hûtõbe.
A hûtõvíz gyûjtõcsatornán keresztül
vezetnek át a kipufogó könyökcsövek, melyek
a kipufogódobokba vezetik a kipufogógázokat.
Az öntöttvas hengerfej kör keresztmetszetû, belsõ
oldalán kipufogónyílásokkal, mejek a könyökcsövekhez
csatlakoznak. A hengerfej és a hengerpersely ászokcsavarokkal
van összeerõsítve, köztük hõálló
tömítés van. Az összeállított hengereket
a forgattyúházban levõ, az egyes hengerek között
elhelyezkedõ ászokcsavarokon rögzített papucsok
rögzítik a forgattyúházhoz. Az összeállítás
a képen
látható. A hengerfej hordozza a 4 db kipufogó szelepet,
ezek hidraulikus hézagállító berendezését,
a szelepkeet mozgató hengerenkénti két himbát,
a befecskendezõ egységet és az azt mozgató
(hengerenként középsõ) himbát, a himbatartó
konzolokat. A hengerfejben hûzõvízjáratok vannak.
A motor rés-és szelepvezérelt. Ez azt jelenti,
hogy a hengerperselyen oldalt kialakított levegõbeömlõ
résein át - amikor a dugattyú azokat szabaddá
teszi - a légszekrény túlnyomásos levegõje
a hengertérbe áramlik. Egy része a nyitott kipufogószelepeken
át kiöblíti a hengerteret a kipufogógázoktól.
Többi részét a záródott szelepek miatt
a dugattyú összesûríti, és a befecskendezéskor
megkezdõdik az égés. A kipufogószelepek az
levegõbeömlõ rések nyílása elõtt
nyitnak, így a kipufogógáz nagy része eltávozik
az öblítés elõtt. A kipufogószelepeket
a forgattyúház felsõ, belsõ részében,
a hengergejek felett ágyazott, hengersoronként egy db vezértengely
mozgatja bütykökkel. A vezértengely kétrészû,
melyek karimás kötéssel vannak összekötve.
A vezértengely mellett helyezték el a vezérlõrendszer
kenését végzõ elemeket, vele átellenben
a töltésállító és vészleállító
szerkezetet, a gázolaj oda- és visszafolyóvezetéket.
A légszekrényben levõ öblítõlevegõ
túlnyomását Roots-fúvók(öblítõfúvók,
2 db) biztosítják, melyeket a fõtengely hajt meg.
Az öblítõfúvók a fogaskerékszivattyú
elvén mûködnek, az egyenletes levegõszállítás
érdekében csigavonalban csavarodó, szorosan illesztett
alumíniumlapátok forognak a könnyûfém házban.
Az öblítõfúvók etetjén vannak az
olajfürdõs levegõszûrõk, melyek a géptérbõl
szívjálk a levegõt.
A dugattyúk
kétrészesek, ezek az egybeépített Hesselmann-égésterû
dugattyútetõ és palást, valamint a könnyûfém
dugattyútartó. A dugattyútartó a dugattyúcsapon
kepcsolódik a hajtórúd kisfejéhez.A hajtórudak
süllyesztékben kovácsolással készülnek.
A hajtórúdelrendezés villás és közrefogott
hajtórudakból áll. A fõtengely kovácsolt
kivitelû, ellensúlyokkal ellátott. Két részbõl
áll, a motorközépben karimás kötéssel
összekötve. A fõtengelyt siklócsapágyakkal,
függesztve ágyazzák a forgattyúház
felsõ részének csapágybakjaihoz.
A tüzelõanyagszivattyú által szállított gázolaj a hengerfejek középontjában elhelyezett befecskendezõ szivattyúkhoz jut el. A szivattyúk módosított Bosch-rendszerûek, és közvetlenül csatlakoznak a porlasztóhoz, nyomószelepen keresztül. A megoldás elõnye a tüzelõanyag nyomócsövek szükségtelensége, mellyel a gázolaj nyomásváltozásait, a nyomócsõszakadásból adódó problémáket el lehet kerülni. A befecskendezõszivattyút a vezértengely himbán keresztül mozgatja.
A motor hûtési rendszerében két, a fõtengelyrõl
fogaskerekekkel hajtott centrifugálszivattyú keringteti a
hûtõvizet. A motorból kilépõ hûtõvizet
két termosztát tartja 77-83 Celsius fok között.
A víz két, a motor
feletti mozdonytetõben elhelyezett hûtõelemben
hûl le, melyeken 4 db, szinkronmotorral hajtott ventillátor
szívja át a hûtõlevegõt. A ventillátorok
74, 76, 78, 82 Celsius fok hûtõvízhõmérsékletnél
kapcsolnak be, a termosztátok vezérletével. Szintén
a termosztátok vezérlik a hûtõfal két
oladalán levõ zsalukat mozgató EP szelepeket is.
A kenõolajhûtõ berendezés, a kenõolaj-
és gázolajszûrõk, a szintmutatóval ellátott
hûtõvíztartály a motor elülsõ
oldalán a légsûrítõ felett és
mellett kapott helyet.
A kenõolajrendszerben három kenõolajszivattyú dolgozik. Az elsõ kettõ a dugattyúk hûtését, a fõtengely- és hajtórúdcsapágyak, dugattyúcsapszegek, a vezérlõelemek, fogaskerékhajtások kenését látja el. A harmadik pedig az elõzõ kettõt látja el hûtött és szûrt olajjal. A kenõolaj durva-és finomszûrõk a motor elülsõ oldalán helyezkednek el. A kenõolajrendszer alacsony olajnyomás elleni védelemmel rendelkezik.
A tüzelõanyagot egyenáramú motorral hajtott fogaskerékszivattyú juttatja át a szûrõkön, a befecskendezõszivattyúkhoz. A gázolaj finoszûrõn kémlelõüvegek vannak, melyekben a gázolajrendszer állapota figyelemmel kísérhetõ. Ha a jobb oldali üvegben is gázolaj van, akkor a szûrõk eltömõdtek. A gázolaj két, a mozdonyszerkény alatt, a forgóvázak között elhelyezett hengeres tartályba tankolható, melyek lángfogóval és szintmutatóval ellátottak. Tüzelõanyagot mindkét oldalon lehet feltölteni.
A motor indítását a motor elõoldalán, bal oldalon elhelyezett indítóállványon levõ gomb megnyomásával lehet végezni. Itt elhelyeztek egy olajnyomásmérõ mûszert is. A motor akkor terhelhetõ, ha az olajnyomás elégséges és az indítóállvány bal oldalán elhelyezett selejtezõkapcsoló bekapcsolt állapotban van. Az indítás során az akkumulátortelepre motorként kapcsolt fõdinamó forgatja meg a motor forgattyústengelyét. A motor leállítása normál esetben az ezen az állványon elhelyezett leállítógombbal történik. A mozdony két vezérállásáben 1-1 db, a mozdonyszekrény két oldalán kívül 1-1 db vészleállító kapcsoló van.
Erõátvitel, villamos segédüzemek
A mozdony 600 V feszültségû, egyenáramú villamos erõátviteli rendszerrel készült.
A fõgenerátor GM D22 típusú 12 pólusú, kényszerszellõzésû, 600 V feszültségû villamos forgógép. Tengelye elöl a dízlmotor tengelykapcsolójára, hátul görgõscsapágyon támaszkodik.
Az alternátor GM D-14 típusú 3 fázisú váltóáramú generátor, 16 pólussal. A fõgenerátorral egybeépített, 100 kW teljesítményû villamos gép. Ellátja a hûtõventillátorok 4 db és a vontatómotor hûtõventillátorok 6 db szinkronmotorját.
A vontatómotorok GM D47 típusú, 4-pólusú kommutátoros motorok, hûtésük a vezetõfülkék alatt elhelyezett aszinkron motorokkal hajtott ventillátorokon keresztül történik. 20 km/h sebesség alatt két-két TC motor van sorba, 3 ilyen kör párhuzamosan kötve, efelett 3-3 sorosan kötött motorból álló két kör kapcsoódik párhuzamosan. 37 és 53 km/h sebességek felett két söntfokozat kapcsolásával biztosítható az erõátvitel 80%-os hatásfokának biztosítása. Ezzel a kapcsolási rendszerrel a mozdony nagy indító vonóerõt fejthet ki. A fõ-és vezérlõáramkörök kontakrorai, a söntkontaktorok, a fõáramköri, vezérlési és védelmi relék a mozdony "A" vezetõállása mögötti kontaktorszekrényben nyertek elhelyezést.
A 74 V állandó feszültségû, automatikus feszültségszabályozású egyenáramú segéd- és gerjesztõgenerátor a fõdinamó tetején kapott helyet. A dízrelmotor a hátsó elosztóhajtásházról hajtja. A generátot GM A-8102 A típusú, teljesítménye 18 kW. Tölti az akkumulátort, táplálja a vezérlési áramköröket a dízelmotor üzeme közben. Az akkumulátor 64 V feszültségû, 284 Ah-s, lúgos akkumulátor, a fõdinamó alatt külön dobozban kapott helyet. Üzemben a segédgenerátor tölti, de kívülrõl is tölthetõ.
A vezérállások a vezetõfülkék jobb oldalán vannak. A vezérlállás bal oldalán van a fokozatkapcsoló (3,4), az irányváltó (5), a TELOC sebességmérõ és rögzítõ óra (2), valamint a menetendtartó (1) jobb oldalon az üzemi (11) és kiegészítõ fék (12), az éberségi-, fökldzárlat-, homokoló-, légkürtnyomógombok. A középen található mûszerfalon vannak a kapcsolók (8), a vezérlõ- és vonatómotor feszültséget jelzõ mûszerek (9) találhatók. A mûszerfalon vannak a kerékperdülést, dízelmotor túlmelegedést, földzárlatot jelzõ lámpák. A 9-es számtól jobbra látható mûszeren követheti a mozdonyvezetõ a fõlégtartály -és fõvezeték légnyomást. A mûszerfal fölött a gõzfûtés nyomásmérõ (6) és a villamos vonatfûtõkocsi távszabályozója (7, utólag beépítve) helyezkedik el. A 10-es jelû motorárammérõ mûszer a vontatómotorokon átfolyó áram erõsségérõl tájékoztatja a mozdonyvezetõt. Az éberségi berendezést a mûszerfal alatt levõ lábpedállal is lehet mûködtetni. A fékszelepek alatt van a mozdonyfékek oldását szolgáló lábpedál.
A mozdonynak 8 sebességfokozata van az üresjáraton
kívül. Üresjáratban a dízelmotor fordulatszáma
275 1/min. Ebben a pozícióban lehet csak az irányváltót
állítani vagy kivenni. Az egyes fokozatokat a fokozatkapcsoló
fölött világító kijelzés mutatja.
Az egyes fokozatok jellemzõi a következõk:
Fokozat | Motorfordulatszám (1/min) | Motorteljesítmény (kW) |
---|---|---|
1 | 275 | 96 |
2 | 330 | 220 |
3 | 455 | 390 |
4 | 500 | 580 |
5 | 630 | 783 |
6 | 685 | 995 |
7 | 760 | 1215 |
8 | 835 | 1435 |
Egy vezetõállásból két mozdony távvezérelhetõ. A vezetõállások a fokozatkapcsoló alatt elhelyezett, a dízelmotor hûtõvízével fûtött radiátorral fûthetõk.
Levegõsrendszer, fékek, homokolás
A dízelmotor által közvetlenül hajtott, Atlas Copco CT 4 típusú, 2 fokozatú légsûrítõ a géptérban, a motor segédüzemi állványa alatt helyezkedik el. Teljesítménye 4800 liter/perc (1600 liter/perc alapjáraton), 9 bar nyomásúra sûrítve. Két, egyenként 700 literes fõlégtartály található a dízelmotor alatt, a gázolajtartályok között helyezkedik el. A sûrített levegõt a légtartályok és a légsûrítõ közé épített hõcserélõ hûti.
A fékrendszer Knorr típusú, automatikus mind a mozdony+szerelvény fékezésnél, mind a mozdony gépmenetben történõ fékezésénél. A fékhengerek a forgóváz fõkereten kaptak elhelyezést.A fékvezetékek rozsdamentes acélból készültek.100 km/h sebességnél a fékezés hatékonysága a tapadótömeg 144%-a 100 km/h alatt ennek 75%-a. Minden kerék fékezett. Egy kerékpárat kézi rögzítõfékkel is elláttak.
A kerékperdülés-védelem automatikusan bekapcsolja a homokolást, a haladási iránynak megfelelõen. A homokolást kézzel is lehet vezérelni.
Vonatfûtés
Vapor-Clarkson OK 4616 típusú önmûködõ, gázolajtüzelésû gõzfejlesztõvel a mozdony 800 kg/óra ütemben fejleszt gõzt a vonatfûtéshez. A gõzfejlesztõ a motor segédüzemei és a "B" vezetõállás között helyezkedik el. A tápvíztartály térfogata 3000 liter, a fõdinamó és a kontakrotszekrény között helyezkedik el. Szükség esetén gázolajtartállyal helyettesíthetõ.
Felszerelés
A mozdonyokat minden szélvédõhõz 2-2 db
állítható napellenzõvel, Kockum Sonics gyártmányú
Super Tyfon diafragma típusú légkürtökkel
(2 X 2 db), pneumatikus ablaktörlõkkel, széndioxidos
tûzoltókészülékekkel (1-1 db a géptérben
és a vezetõfülkékben) szereltek fel.
Mindkét vezérálláson szabályozható
helyzetû és magasságú székeket szereltek
fel a személyzet részére.
A dízelmotor szereléshez történõ megforgatását
a lendkerék furataiba illeszthetõ, egy személy által
kezelhetõ mozgatószerkezet segíti.
Források
M61 sor. mozdony gyári termékismertetõje, köszönet érte Per-Erik Matssonnak.
2000 Groh Werner Péter, Gigant Club
Problémával, észervétellel, kérdéssel
forduljon a Gigan Klubhoz