A képen látható V63,004 már a nullszéria (V63 003-007) egyik tagja. Ez a sorozat még a Ganz által tervezett UFC jellegû forgóvázakon futott. A prototípus mozdonyoktól különbözõ, magasabb mozdonyszekrénnyel készültek.
A képen látható V63 106 psz. mozdony (eredetileg V63,006) örökölte a leállított V63,002 160 km/h-ra áttételezett tengelyhajtással rendelkezõ forgóvázait, ezért a kapta új pályaszámát. 1999-ben azonban a mozdony felújításakor ismét 120 km/h lett az engedélyezett sebessége, így ma ismét V63,006 psz.-mon fut. A V63,003-007 psz. csoportú gépek hosszabb ideig használaton kívül voltak, állítólag futási problémák miatt. Az utóbbi idõben jelentkezõ mozdonyhiány és a vonalvillamosítás továbbhaladása azonban szükségessé tette újbóli üzembe helyezésüket (007) ill. felújításukat (004,006). A V63,005 psz. mozdony forgóvázait is felújították, de jelenleg még nem közlekedik.
A V63,013 psz. mozdony már a sorozatmozdonyok (008-056) egyik tagja.
A mozdonyokat 1984-1988 között szerezték be. A mozdonyok
immár nem az eredeti, hanem új, Krupp-licenc alapján
készült szekunderrugózású, kétkaros
tengelyágybekötésû forgóvázakkal
felszerelve készültek. Ezzel jelentõsen javult a a mozdonyok
futásjósága, a atartós 120 km/h sebességû
meneteknél is.
Gigantok szállítása: | |
---|---|
V63 003-007 | 1981 |
V63 008-012 | 1984 |
V63 013-024 | 1985 |
V63 025-036 | 1986 |
V63 037-048 | 1987 |
V63 049-056 | 1988 |
Néhány mozdony magyar vasutas települések
nevét kapta:
Gigants with heralds: | |
---|---|
V63 013 | Dombóvár |
V63 017 | Celldömölk |
V63 023 | Püspökladány |
V63 034 | Budapest-Ferencváros |
V63 035 | Cegléd |
V63 036 | Hatvan |
A V63,003-007 psz. mozdonyok Budapest-Ferencváros, a 008-012,
majd 013-018 psz. gépek Dombóvár, a 019-048 psz. Gigantok
Nyíregyháza, a 049-056 psz-úak Bp. Keleti GF állományába
kerültek Állomásításuk a nehéz
tehervonati szolgálat mint fõ feladat szerint készült
el.
A záhonyi átrakókörzetnek a rendszerváltással
bekövetkezett drasztikus forgalomesése nem indokolta a nagy
létszámú nyíregyházi állomány
fenntartását, ugyanakkor a hegyeshalmi és más,
Budapestrõl kiinduló nagy forgalmú fõvonalakon
szükség volt nagy teljesítményû villamos
mozdonyokra. Ennek következtében a 034-035, 037-048 psz. mozdonyok
Bp. Keleti GF állományába kerültek át.
A Keleti fûtõház 1997-es megszûntetésével
annak mozdonyállománya Bp. Ferencváros VF állományát
gyarapította. 1998-ban Nyíregyházáról
Dombóvárra került a V63,025 psz. mozdony is.
A képen a V63,051 psz. mozdony érkezik az Arrabona nemzetközi
gyorsvonattal Bp. Keleti pályaudvarra. A V63,037-056 psz. mozdonyok
a korábbi relés vezérlõáramkörök
helyett elektronikus központi vezérlõ- és szabályozó
egységet kaptak Ezt a berendezést a vezérek
"HiFi torony" becenévvel illették. Az 1990-es évek
elején a MÁVnál igény mutatkozott nagyiobb
sebességû villamos mozdonyok iránt. A legegyszerûbb
megoldás egyes Gigantok áttételezése
volt 160 km/h sebességre. Az átalakított mozdonyok
kerültek a V63,1 sorozatba, eredeti pályaszámuk 0-ja
1-essel lett helyettesítve (043 > 143). A mozdonyok a hegyeshalmi
vonalon álltak szolgálatba, nemzetközi nehéz
gyors, InterCity és EuroCity vonatok továbbításával.
A technikai megoldás azonban sajnos nem tökéletes, többféle
meghibásodás (pl. a vontatómotor marokcsapágyak
elégtelen kenésbõl adódó kiolvadása)
miatt a mozdonyok biztonságosan csak 140 km/h sebességgel
járhatnak. Az elsõ "gyorsított" Gigant a 143-as volt
1992-ben, az utolsó a 152-es 1996-ban. Néhány mozdony
nagyjaink, elsõsorban a vasútért sokat tett személyek
nevét kapta. A mozdony nevét tudatja a szemlélõvel
a mozdonyszekrény oldalára helyezett tábla.
Psz. | Név |
106 | |
138 | Kandó Kálmán |
143 | Baross Gábor |
144 | |
150 | |
151 | |
152 | Kossuth Lajos |
153 | |
154 | Dr. Verebély László |
155 | Gróf Mikó Imre |
156 | Gróf Széchenyi István |
A képen egy nagy sebességre átalakított Gigant, a 151-es a Keleti pályaudvaron, indulás elõtt látható (Avas ngy., 202 sz.).
A Gigantok történetében szomorú nap volt 1996
február 16-a, mely napon a már hosszú ideje üzemképtelen
V63,001, 002, 003 psz. mozdonyokat selejtezték. A 002-est 1998-ban
szét is vágták, a 003-as mozdonyszekrényének
egyes darabjai és forgóvázai alkatrészbázist
képeznek. A V63,001 psz. mozdony azonban egy 1998 áprilisi
átminõsítéssel védett, múzeumi
jármû lett. 2000. év elsõ félévében
aztán, ha mûködõképessé nem is tették,
de kívül-belül rendberakták, igényes kivitelben
eredeti formájára helyreállították.
Jelenleg a 2000. július 14-én megnyílt Magyar Vasúttörténeti
Park (a Füsti) kiállítási darabja.
1998-ban baleset érte a V63,047 psz. mozdonyt. Az egyik vezérállás
súlyosan sérült, a mozdony azóta még nem
került felújításra.
Nagy feltámadások: a V63,022, 048 psz. mozdonyok hosszú
évekig üzemképtelenül várták sorsukat.
Csaknem mindegyikbõl tetemes mennyiségû (gyakran fõ)alkatrész
hiányzott. Elõbb 1997 novemberében a 022, majd 1998
tavaszán a 048 is feltámadt és azóta stabil
gépei a nyíregyházi és a ferencvárosi
fûtõházaknak. A kisebb balesetet szenvedett V63,035
is újjászületett 1998 tavaszán.
A
Gigantok, bár eredetileg nehéz tehervonatok vontatására
készültek, ma legalább annyi nehéz gyorsvonatot,
sõt személyvonatot, mint tehervonatot továbbítanak
villamosított fõvonalainkon. A Ferencváros GF Gigantjai
eljutnak szinte mindegyik, a fõvárosból induló
villamosított fõvonalra. A dombóvári gépek
a pécsi, a gyékényesi, a nagykanizsai vonalon dolgoznak
vegyesen személyszállító- és tehervonatokkal.
Tisztán tehervonati szolgálatban dolgoznak Budapest és
Dunaújváros között (képen). Itt gyakran
nyíregyházi Gigantok is megfordulnak, kölcsöngépként.
A
nyíregyházi gépek (4 db Debrecenbe kihelyezve) a Bp-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony,
és a Bp-Miskolc-Nyíregyháza vonalon továbbítanak
vonatokat, de alkalmanként hazájuktól igen messze
eljutnak, mint pl. ezen a Balatonszentgyörgyön készült
a képen látható V63,030 is, mely nyári balatoni
gyorsvonattal egészen Keszthelyig közlekedett.
A 20-as sz., Székesfehérvár-Szombathely vonal
villamosításával a Gigantok szolgálata egy
újabb vonalra terjedt ki. A nehéz tehervonatok továbbítása
a húzós emelkedõkkel tarkított vonalon igazi
Gigant-feladat. Többek között ez indokolta az eddig tárolt
nullsorozat-mozdonyok újbóli üzembehelyezését,
a Gigant-barátok nagy örömére.